Sonntag, 30. Dezember 2007

صوت درمانی
















صوت درمانی

صوت درمانی روشی است که در آن از امواج صوتی برای درمان بیماریها کمک گرفته می شود. اگر دقت کنیم خواهیم دید که در تمام دوران تاریخ ، موسیقی و طبابت با یکدیگر پیوند داشته و در برخی ادیان و فرهنگ های کهن از ریتم طبل ها ، نواختن زنگ ها، خواندن ذکرها و سرودها و دعاهای مذهبی یا آیینی برای دفع ارواح شرور و خروج امراض از کالبد بیماران استفاده می شده است.

در کتاب به درمان بیماری ˝شائول˝ از طریق نواختن چنگ توسط داود اشاره شده است . درمان بیماران در زمان زرتشت با کلام مقدس و خواندن اوراد و ادعیه با صوتی خوش آهنگ ، در مصر و بین النهرین همراه شدن موسیقی و شفا با معابد و مراسم مذهبی و در یونان تنظیم هارمونی عناصر بدن از سوابق صوت درمانی در دوران کهن هستند صوت درمانی بر روی بعضی از بیماریها نظیر آرتروز روماتیسمی ، فیبروز سیستیک ، مشکلات عضلانی و کشیدگی ها و پیچ خوردگی های تاندونها موثر است اما اذعان دارند که این روش روی همۀ بیماریها موثر نبوده و عدم توجه به علائم بیماری و علل زیر بنایی پیدایش آن باعث ناقص و ناپایدار شدن درمان می گردد. البته بیماریهای فوق نیز عمدتاً بصورت موقتی بهبود می یابند نه دائمی.یکی از برجسته ترین متخصصان صوت درمانی در بریتانیا می گوید: حتی در مورد آرتروز روماتیسمی ، اگر مفاصل خیلی خراب شده باشند ، تنها بهبود ممکن است نه افزایش توان حرکت برای بیمار باشد.

بهر حال این روش نیز با وجود اینکه ظاهراً بی خطر به نظر می رسد ولی نیازمند تحقیقات بیشتری است تا اثرات احتمالی آن بر سایر اعضاء بدن به غیر از اندام هدف نیز مشخص گردد. از آنجا که در این روش امکان کانالیزه کردن صوت - فقط بر روی یک عضو بخصوص - وجود ندارد و بافتهای مجاور آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرند ، و از سوی دیگر گزارشاتی از آثار مخرب امواج ماوراء صوتی بر بافتهای جنینی و در حال تکثیر در دست است می بایست نسبت به استفاده از این روش بسیار هوشیارانه عمل کرد.

Keine Kommentare: