Sonntag, 30. Dezember 2007

نوشیدنیهای آرامبخش













امروزه هزاران نفر از كسانی كه چای و یا قهوه را به دلایلی ترك كرده اند، از جوشانده و یا دم كرده ی گیاهان دارویی كه با نام های چای گیاهی شهرت دارند، استفاده می كنند. بسیاری از گیاهان را می توان همانند چای، دم كرده و در موارد مختلفی (ناراحتی های مختلف) از آن ها استفاده كرد.

چای كوهی یك نوشیدنی آرام بخش برای رفع خستگی و ضد افسردگی

چای كوهی كه به آن توكلیجه نیز می گویند، از تیره ی گیاهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل این گیاه كه به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ رنگ است، در میان كاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن نقره ای و پشمالو قرار دارد. از این رو در زبان آذری به آن توكلیجه یا پشمالو گفته می شود.

خواص و نوع مصرف چای كوهی: چای كوهی یك تونیك (تقویت كننده ی) قوی برای اعصاب است. این گیاه مفرح، نشاط انگیز و شادی آور بوده و دارای خاصیت ضد درد به ویژه دردهای مفصلی، رماتیسمی، سردرد، سرگیجه و دردهای عصبی است. مصرف این گیاه خستگی ذهنی را برطرف می سازد وبه علت انرژی زایی و نشاط انگیزی می تواند برای رفع خستگی و بی حوصلگی در افراد افسرده مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این ها چای كوهی اشتها آور و مدر ملایم است. هم چنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت كبد به ویژه كمك به هضم غذا كاربرد دارد. این گیاه در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توأم با تحریكات عصبی، نقش موثر و آرامش بخشی دارد.

میزان مصرف و طرز تهیه ی چای كوهی :

یك قاشق مرباخوری پر از چای كوهی را در یك لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یك نعلبكی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و با شكر سرخ میل كنید. این چای، یك نوشیدنی خوش رنگ، خوش مزه و دل چسب است كه در شب های سرد پاییزی و زمستان، پس از یك روز كار و تلاش با ایجاد آرامش و رفع خستگی، انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند.

نعنا، آرام كننده ی سیستم عصبی

نعنا گیاهی است علفی با گل هایی به رنگ آبی كه انواع وحشی آن به فراوانی در طبیعت یافت می شود. مصرف این گیاه قدمت چندین هزار ساله دارد و قدیمی ترین نسخه ی درمانی این گیاه در دیوار معبد ادفو است كه پر از نسخه ها و دستوراتی به خط هیروگلیف مصر باستان است و درباره ی طرز تهیه ی بخورها و عطریات مختلفی نگاشته شده كه در مراسم مذهبی از آن ها استفاده می شده است.

خواص نعنا :

پیشینیان بالاترین خاصیت را در گروه داروهای گیاهی به عنوان ضد تشنجات عصبی و محرك برای نعنا قائل شده اند. طب گیاهی امروزی نیز خواصی را كه در گذشته به نعنا نسبت داده اند تائید كرده و نیز تاكید می كند كه آن را به صورت تونیك و مقوی معده، ضد تشنج، بادشكن و ضد اسهال به كار برند. نعنا سموم را از بدن می راند، صافی را به خون باز می گرداند و این ها همه از خواص ضد میكروبی و ضد عفونی این گیاه است. نعنا محركی است قوی كه اثر آرام كننده ای بر سیستم عصبی دارد. علاوه بر این ها دم كرده ی نعنا برای كسانی كه از عصبانیت، به هم خوردگی سیستم سمپاتیك، صرع، سكسكه، استفراغ های عصبی، خستگی و به هم ریختگی عمومی رنج می برند، توصیه می شود.

میزان مصرف: چای نعنا را می توان روزی 2 الی 3 بار مصرف كرد. برای تهیه این چای می توان در هر بار یك مشت نعنای تازه و یا یك قاشق مرباخوری پر از پودر برگ های خشك شده ی نعنا را در یك لیوان آب جوش ریخته و مانند چای به مدت 10 دقیقه دم كرده، صاف نموده و میل كرد. هم چنین برای تعدیل طعم تلخ آن می توان چند قطره آب لیموی تازه در آن چكانده و با كمی عسل مخلوط كرده نوش جان كرد!

چای سبز :

محققین دانشگاه پیتزبورگ در آزمایشی نشان دادند كه سلولهای عادی وسرطانی مثانه كه با ماده التهاب آورپر اكسید هیدروژن در تماس بودند , به علت تركیبات موجود در چای سبز (آنتی اكسیدانها) از التهاب محافظت شدند. تقریبا 10 میلیون نفر از مردم بزرگسال امریكایی مشكل كنترل مثانه دارند. این مشكلات شامل بی اختیاری یا تكرر ادرار, سوزش ادرار و درد لگنی می باشد. چای سبز حاوی آنتی اكسیدانهای قوی فراوانی می باشد.

Keine Kommentare: