Sonntag, 30. Dezember 2007

رنگ درمانی


















همه ما در معرض تأثیر رنگ‏ها هستیم، سبزی جنگل و علفزارها، آبی آسمان و دریا، قهوه‏ای خاك و رنگ‏های طلوع و غروب خورشید، همچنین محیط اطرافمان، رنگ‏آمیزی اتاق، مبلمان خانه و محل كار، لباس‏ها و حتی غذایی كه می‏خوریم همگی بر ما اثر می‏گذارند. خلاصه اینكه هر جا باشیم دائماً با امواج رنگ‏ها پیوند می خوریم و آگاهانه یا ناآگاهانه تحت‏تأثیر قرار می‏گیریم.

رنگ‏ها نوعی انرژی ارتعاشی و اصواتی قابل رؤیت اند كه هزاران سال است نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می‏كنند.

ارزش و اثر رنگ ها نه تنها در دهه اخیر بلكه از قدیم مورد توجه بوده اند. برای نمونه كتاب‏های خطی به جا مانده از مصر باستان، نشان‏دهنده دانش آنها در مورد رنگ هاست. آنها در معابد خود، «كارناك» و «تِبِس» تالارهایی رنگی ساخته بودند كه درآن رنگ ها را برای درمان بیماری ها بكار می گرفتند. در یونان باستان معابد رنگی را در هفت طبقه مجزا می‏ساختند؛ هر طبقه دارای یكی از هفت طیف رنگی بود و افراد را برای درمان بیماری‏ هایشان به این معابد می‏بردند ...

رنگ‏ها می‏توانند به شكل های مختلف برجسم، ذهن و روح ما اثر بگذارند و برای تسكین بعضی از بیماری‏ها مثل بی‏خوابی، فشارهای عصبی، اضطراب، افسردگی، كمبود انرژی و فشار خون بالا ... مورد استفاده قرار گیرند.

به طور كلی دانش رنگ درمانی در حوزه های مختلف، كاربردهای گوناگونی دارد. جنبه درمان فیزیكی رنگ كه از رنگ مناسب برای درمان جسم استفاده می‏شود؛ و جنبه روانی رنگ كه تأثیر رنگ بر روی ذهن و احساسات را نشان می‏دهد و دیگر جنبه باطنی رنگ كه در ارتباط بین رنگ و لایه‏های رنگی كالبد انرژی (هاله) و همچنین روح ما كاربرد دارد.

رنگ درمانگران معتقدند كه عدم تعادل در بدن، نشان‏دهنده فقدان یك یا چند رنگ است كه می‏توان با فرستادن مستقیم رنگ‏های مورد نظر، آن را برطرف كرد. یعنی چنانچه ارتعاش مناسب، به عضو مورد نظر بازگردانده شود، ناهماهنگی عضو به حالت تعادل مجدد برمی‏گردد.

در هر حال نفوذ رنگ ها و اثرگذاری آنها برما به طرق گوناگون، موضوعی غیرقابل انكار است. علل ترجیح رنگی بر رنگ دیگر، آثار رنگ ها برذهن و رفتار ما، بر حس تعادل فكری و جسمی، در تولید شادی و افسردگی، درایجاد آرامش و یا بیقراری و موارد دیگر كه سال هاست تجربه شده و از طریق آزمایشات علمی به اثبات رسیده است.

مثلاً «ماكس لوشر» پزشك آلمانی توسط رنگ‏ها، شخصیت افراد را در حد آزمایشات اندازه‏گیری روانی مدرن تشخیص می داد و یا آزمایشات دكتر «ورتمن» نشان می دهد كه بافت‏های بدن در مقابل نورهای رنگی هورمون هایی ترشح می‏كنند و رنگ‏ها می‏توانند بر روی «بتا آندورفین» و «سرو تونین» تأثیر بگذارند.

به طور خلاصه می توانیم بگوییم ارتباط آگاهانه با رنگ ها، روش درمانی است كه می توانیم آن را به صورت جزئی از زندگی مان درآوریم. ارتباط آگاهانه با رنگ ها به میزان درك ما از احساسات قلبی و روحی ما بستگی دارد. در این صورت بدون تلاش زیاد و به دور از افراط و اغراق هایی كه در مورد این روش ها وجود دارد، می توانیم بعضی از نیازهای حیاتی خودمان را برآورده كنیم.

برای درك رنگ باید پا به دنیای رنگ‏ها بگذاریم و عمیقاً درباره آن بیندیشیم. این اندیشه، ما را از درون‏مان و از حكمت و هماهنگی كه در خلقت وجود دارد همچنین از مهارت نقاش بزرگ و زبردست طبیعت آگاه می‏كند.

Keine Kommentare: