Mittwoch, 27. Februar 2008

مرلین مونرو



































نرما جین مورتنسن (انگلیسی: Norma Jeane Mortenson) با نام هنری مِرِلین مونرو، به انگلیسی: Marilyn Monroe ‏(۱ ژوئن ۱۹۲۶-۵ اوت ۱۹۶۲)، بازیگر، خواننده و مدل آمریکایی بود. او یکی از مشهورترین ستارگان سینما، نماد جذابیت جنسی و ستاره پاپ در قرن بیستم (میلادی) است. برخی وی را جذاب‌ترین زن قرن بیستم دانسته‌اند و به اعتقاد رابين ميور او پرعکس‌ترین چهره زن جهان است.

مرلین مونرو در لس‌آنجلس متولد شد و پس از اینکه مدتی مدل عکاسی و نقاشی بود، بعد از چند بازی در نقش‌های کوچک ، به خاطر زیبایی، استعداد طنزآمیز و توانایی بازیگری‌اش، توانست به یکی از مشهورترین ستارگان سینما، نماد جذابیت و زیبایی قرن بیستم تبدیل شود.مرلین مونرو در سال های آخر زندگی با شکست‌هایی مواجه شد و سرانجام در ۵ اوت ۱۹۶۲، خودکشی کرد و در وست‌وود مِموریل پارک (Westwood Memorial Park) در نزدیکی لس‌آنجلس به خاک سپرده شد.


زندگینامه

نورما جین مورتنسن در سال ۱۹۲۶ میلادی در لس آنجلس به دنیا آمد.در ۹ سالگی به یتیم خانه سپرده شد و دو سال در آنجا بود، سپس در ۱۶ سالگی دوباره مجبور شده به یتیم خانه بازگردد. برای نجات از یتیم خانه در ۱۶ سالگی با گریس مک کی که گارگر کارخانه بود، ازدواج کرد.مرلین مونرو پیش از ورود به سینما، مدل عکاسی و سپس مدل نقاشی به نام ارل مورن شد. با تصویر پن­اپ وی روی جلد مجله پلی بوی بود که این مجله به شهرت فراوان بین خاص و عام رسید.

او در سال ۱۹۴۶ اولین قرارداد بازیگری را با کمپانی فاکس قرن بیستم بست و نام خود را به مرلین مونرو تغییر داد.در سال ۱۹۵۵ با آرتور میلر نمایشنامه‌نویس معروف ازدواج کرد و یهودی شد.مونروی جوان که افسردگی شدید داشت، در سال ۱۹۶۱ از آرتور میلر جدا شد و یک سال بعد در کالیفرنیا با مصرف بیش از حد داروی خواب آور درگذشت. برخی علت مرگ وی را خودکشی دانسته و برخی عقیده دارند که او کشته شد.

زندگی او روی پرده ، یک زندگی رویایی بود که سینما ساخته بود، اما در دنیای واقعی مشکلات و تفاوتهایی داشت که مردم از مرلین مونروی محبوبشان انتظار نداشتند. شخصیت و انتظاراتی که سینما ساخت فراتر از توانایی ها و گاهی متفاوت با خواسته های او بود. وی در جایی گفته است: "من یک زن بازنده ام . مردها، زیادی از من انتظار دارند ؛ به خاطر تصویری که از من ساخته شده و خودم هم در ساخت آن کمک کرده ام ؛ من سمبلی از تنها چیزی هستم که مردان از آن استقبال می کنند"


فیلم‌ها

مرلین مونرو در صحنه ای از فیلم نیاگارامرلین مونرو در ۳۱ فیلم سینمایی بازی کرده است:

جنگل آسفالت
چگونه می‌توان با یک میلیونر ازدواج کرد
همه چیز درباره ایو
نیاگارا
آقایان موطلایی‌ها را بیشتر دوست دارند
رودخانه بدون بازگشت
خارش هفت ساله
بعضی‌ها داغشو دوست دارند
بیا عشق بورزیم
ناجورها


درباره مونرو
کتاب مرلین مونرو، افسونگر نوشته اف ایکس فی نی، الیا کازن در مقدمه این کتاب می نویسد: "هر چیزی را که فکر می‌کنید درباره این زن می‌دانید، فراموش کنید"

Keine Kommentare: