Dienstag, 26. Februar 2008

شامپوهاي گرانقيمت را فراموش كنيد



















موها، يكي از اجزاي مهم در زيبايي هر فرد هستند كه به تناسب عوامل مختلفي مانند نژاد و توارث داراي رنگ‌ها و جنس‌هاي متفاوتي هستند.
موهاي مجعد، موهاي صاف، موهاي كم‌پشت و يا پر و انبوه، موهاي چرب، معمولي و خشك از انواع مو هستند. جنس موي شما چيست؟ آيا مي‌دانيد چه بيماري‌هايي موهايتان را تهديد مي‌كند؟ چقدر به بهداشت موهايتان اهميت مي‌دهيد؟ ***
لطفا در مورد انواع مو و بهداشت آن توضيح دهيد.
برحسب اينكه مو چرب، خشك و يا طبيعي است، مراقبت و بهداشت مو فرق مي‌كند. افرادي با موهاي چرب بايد از شامپوهاي مخصوص موهاي چرب با ph اسيدي يا قليايي بيشتري استفاده كنند، افراد جوان و فعال با موهاي چرب بهتر است هر روز يا يك روز در ميان موهايشان را بشويند. در صورتي كه فردي با موهاي نرمال مي‌تواند از شامپوهايي با ph خنثي و شامپوي معمولي استفاده كند و گاه هفته‌اي دوبار حمام براي آنها كافي خواهد بود. فردي كه موي خشكي دارد بايد حتما از شامپوهاي بسيار ملايم و با ph خنثي استفاده كند.

اين روزها تبليغات زيادي در مورد افزايش رشد و طول مو و حتي پرپشت‌كردن آن با انواع شامپو مي‌شود، چقدر مي‌توان به اين تبيلغات اعتماد كرد؟
شامپو هيچ نقشي در بلندكردن، افزايش رشد مو و پركردن آن ندارد. شامپوها فقط مي‌توانند نقش نرم‌كنندگي و حالت‌دهندگي داشته باشند. شامپوها برحسب انواع مو، داراي ‌ph متفاوت و قدرت پاك‌كنندگي مختلفي هستند اما همه آنها از نظر تركيبات مشابه يكديگرند، البته برخي از شامپوها حجم‌دهنده هستند و باعث مي‌شود موي فرد چند ساعت پف‌كرده و حجيم به‌نظر برسد اما به‌زودي دوباره سرجاي اولش بازمي‌گردد.

استفاده از سدر و نخود و زرده تخم‌مرغ و تركيباتي مشابه كه برخي به‌صورت سنتي استفاده مي‌كنند و روي موهاي خود مي‌گذارند، چقدر مفيد است؟
اين اقدامات جنبه علمي ندارند، به‌طور مثال حنا فقط يك رنگ است درست مانند ساير رنگ‌ها تنها روي مو را مي‌پوشاند و به‌همين دليل آن را ضخيم‌تر مي‌كند و به شخص احساس كاذب پرپشت‌شدن موها را مي‌دهد.

پس براي داشتن موهاي زيبا و سالم چه بايد كرد؟
تغذيه مناسب، استراحت كافي و رعايت بهداشت مو موثرترين راه در جلوگيري از ريزش موها و بهبود آنهاست.

هنگام شست‌وشوي مو رعايت چه نكاتي الزامي است؟
در هنگام شست‌وشو نبايد آب زياد گرم يا سرد باشد، آب ولرم بهترين گزينه براي شستن موهاست. از چنگ‌زدن‌هاي شديد و محكم هم بايد خودداري كرد چون باعث شكسته‌شدن و در هم رفتن آنها مي‌شود. هرگز نبايد موها هنگام شست‌وشو، بعد از آبكشي و يا بلافاصله بعد از استحمام شانه كرد چون موي خيس سنگين است و بيشتر مستعد ريزش مي‌شود. بعد از آبكشي موها هم نبايد حوله را محكم روي سر تكان داد بلكه بهتر است حوله را بدون مالش شديد روي سر نگه داريد و هنگامي كه مو نيمه خشك شد با يك شانه درشت آرام آنها را شانه كنيد. شانه زدن موها را از قسمت پايين مو شروع كنيد. با يك دست بالاي مو را نگه داريد و سعي كنيد موهاي درهم رفته را از بالا به پايين را شانه كنيد. نوك شانه نبايد تيز باشد، در اين صورت ممكن است باعث موخوره يا شكستگي انتهاي مو شود.

برخي از مردم فكر مي‌كنند، استفاده از نرم‌كننده‌ها (كانديشنرها) باعث ريزش موها مي‌شود، آيا اين نظر درست است؟
نه، اين تصور اشتباهي است. ما حتي به افرادي كه موهاي خشك و يا رنگ و فر شده دارند توصيه مي‌كنيم بعد از شامپو از نرم‌كننده‌ها استفاده كنند تا خشكي روي ساقه موي آنها جبران شود.

پس چرا برخي گمان مي‌كنند در هنگام استحمام و استفاده از نرم‌كننده‌ها موهايشان مي‌ريزد؟
كسي كه هرروز يا يك روز درميان به حمام مي‌رود، حدود 150 تار مو و كسي كه دو روز در ميان به حمام مي‌رود در حدود 250 تار مويش را حين استحمام از دست مي‌دهد. اين مويي است كه در هر صورت مي‌ريزد اما در هنگام استفاده از نرم‌كننده به دليل ليزشدن موها يك دفعه با هم مي‌ريزند، بنابراين اصلا جاي نگراني نيست.

آيا موي كساني كه هميشه بافته و يا جمع‌كرده است و يا محصلين و افراد شاغل كه در بيشتر ساعات روز موهايشان زير روسري و مقنعه قرار دارد، بيشتر از سايرين در معرض آسيب قرار خواهد داشت؟
هوا خوردن براي مو مفهومي ندارد. موهاي ما كارخانه فعالي دارند، آنها مواد لازم را از طريق جريان خون دريافت مي‌كنند و اگر فردي در محيط سلامتي زندگي كند، ورزش مناسب، اكسيژن كافي وتغذيه خوبي داشته باشد، موهايش هم انرژي و اكسيژن لازم را دريافت خواهند كرد. مو نيازي به نور ندارد، دركساني‌كه موهاي پر و متراكمي دارند، ممكن است نور به لايه‌هاي زيرين موهايشان نرسد اما موهاي اين نواحي آسيبي نمي‌بينند. پوشش براي مو به‌ويژه اگر روسري و مقنعه نخي باشد و توليد الكتريسيته بين لباس و مو نكند، مشكلي براي مو و رشد آن ايجاد نمي‌كند. اما برخي پوشش‌هاي نامناسب و حركت دائم آن روي سر ممكن است باعث ضربه زدن به موها و خرد‌شدن و شكسته‌شدن موها شود. در ضمن آفتاب زياد مي‌تواند باعث خشكي و كمرنگ‌شدن موها شود و براي پوست هم مضر است.

موي سالم چه ويژگي‌هايي دارد؟
هرچه مو به‌ويژه سلول‌هاي سطحي و ساقه آن سلامت‌تر باشد، بهتر روي هم مي‌خوابند و در نتيجه تماس با نور و انعكاس آن درخشان‌تر و براق‌تر به نظر خواهندآمد، در حالي كه وقتي نور به موي ناسالم، رنگ شده و موي شكسته‌شده مي‌خورد، انعكاس كافي ندارد و كدر به نظر مي‌رسد.

نظرتان در مورد استفاده از وسايل خشك‌كننده و حالت‌دهنده كه براي حالت‌دادن و آرايش موها استفاده مي‌شود مانند سشوارها، چيست؟
اين وسايل گاه مي‌توانند، براي موها ايجاد مشكلاتي كنند، به‌طور مثال استفاده مكرر و دائم ـ هر روز يا هر هفته ـ از سشوارها با حرارت زياد و با فاصله بسيار نزديك با مو مي‌تواند باعث ايجاد خشكي و شكنندگي در ساقه مو شود. موهاي شكننده هم‌سطح نمي‌شوند و فرد گمان مي‌كند دچار ريزش مو شده است در حاليكه گاه ريزش فعال وجود ندارد و شكستن موها به‌طور غيرمستقيم اين ريزش‌ها را ايجاد مي‌كند. كساني كه علاقه دارند از اين دستگاه‌ها استفاده كنند بهتر است اين‌كار را در فواصل بيشتر انجام دهند و به جاي حرارت زياد از حرارت متوسط استفاده كنند. سشوار نبايد با برس‌زدن شديد همراه باشد و حداقل فاصله آن با موها بهتر است 30 سانتيمتر باسد.

وسايل حالت‌دهنده‌اي كه حرارت مستقيم به موها مي‌دهند مانند اتوهاي برقي يا بابليس چطور؟
اين وسايل به دليل حرارت مستقيم ضربه به مو وارد مي‌كنند و آسيب زيادي به آن مي‌زنند.

رنگ‌كردن مو و استفاده از دكلره چه آسيبي به موها مي‌زند؟
استفاده از دكلره و بي‌رنگ‌كردن‌هاي مكرر رنگدانه‌هاي مو را از بين مي‌برد و موها را خشك مي‌كند. مردم به‌ويژه از سنين پايين نبايد رنگ و دكلره را شروع كنند البته متاسفانه اين روزها مي‌بينيم جوانان بيش از ميانسالان به استفاده از اين مواد علاقه دارند. در هر صورت توصيه مي‌كنم براي اين كارها حتما به يك آرايشگر باتجربه و خوب مراجعه كنند و مطمئن شوند از مواد خوب و مناسبي براي آنها استفاده مي‌كند.

حداقل چقدر فاصله بين رنگ‌كردن موها را توصيه مي‌كنيد؟
يك تا 3 ماه . برخي از مردم هر هفته رنگ موهايشان را عوض مي‌كنند غافل از اينكه موهايش چه آسيب جدي خواهد ديد.

فركردن ممكن است چه آسيب‌هايي را به موها بزند؟
فركردن و صاف‌كردن مو با مواد به‌طور كلي ساختمان موها را به هم مي‌ريزد. براي اينكه موي صاف يك نفر فر شود بايد ساختمان موي او شكسته شود و باندهاي گوگردي بين موها تغيير كند. اين كار ممكن است، باعث شكنندگي و ريزش موها ‌شود و هر اندازه آرايشگر غير حرفه‌اي و مواد نامناسب‌تر باشد احتمال اين خطرات بيشتر خواهد بود.

خيلي از خانم‌ها دوست دارند موهايشان سريع‌تربلند شود و يا مثلا موهاي بسيار بلند و هماهنگ و زيبايي داشته باشند، براي اين افراد چه توصيه‌اي داريد؟
زمان رشد مو(فاز آنوژن) به‌صورت ژنتيك در هر فردي متفاوت است، به عبارت ساده‌تر خداوند در داخل هر فوليكول مو يك ساعت دروني تعبيه كرده‌است. اين ساعت مشخص مي‌كند، مو يك تا سه سانت رشد كند و بعد وارد فاز بينابيني و سپس فاز ريزش شده و موي جديدي جايگزين شود. اين زمان در انسان‌ها بين 1 تا 7 سال است و متوسط آن 3 سال است، يعني موي بيشتر مردم تا 3 سال رشد مي‌كند و بلند مي‌شود، سپس مي‌ريزد و موي جديد جاي آن‌را مي‌گيرد. البته برخي از افراد طول رشد موهايشان به 5 يا 7 سال هم مي‌رسد كه بيشتر جنبه ژنتيكي و خانوادگي دارد. اين افراد مي‌توانند موهاي بسيار بلندي داشته باشند و حتي موي برخي افراد ممكن است تا زانوهايشان هم برسد.

چطور؟
فاز رشد موي (ساعت دروني) آنها تا 7 سال بيدار است و بعد از مدتي خاموش و دوباره بيدارمي‌شود.

آيا روشي براي افزايش مدت زمان رشد مو وجود دارد؟
نه، در حال حاضر هيچ دارويي براي افزايش اين ساعت دروني وجود ندارد. من به كساني كه دوره رشد موهايشان كوتاه ( حدود 2 تا 3 سال) است توصيه مي‌كنم، سعي نكنند موهاي بلندي داشته باشند چون در اين حالت موهايشان زشت و نامرتب و كوتاه و بلند به نظر خواهد رسيد. بهتر است موهاي خود را تا حدود ناحيه گردن نگه دارند واز مدل‌هاي آرايشي مناسب اين اندازه مو استفاده كنند.

Keine Kommentare: