Samstag, 29. März 2008

شبنم ثریا خواننده محبوب تاجیک





















شبنم ثریا از خواننده‌های جوان و معروف تاجیک است که در این سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. شبنم ثریا از آن دسته خوانندگان زنی‌ست که هنر را از ازدواج برتر می‌داند و به همین دلیل از ازدواج اول خود سرمی‌تابد و با دختر 10 ساله‌اش، تمام وقت روی ترانه‌های جدید خود کار می‌کند.

او می‌گوید دو برابر باید کار کند تا بتواند از هنر و انتخاب خود دفاع کند. شبنم در کار هنری خود از مادرش ثریا قاسم کمک می‌گیرد. ثریا قاسم هنرمند سرشناس تاجیکی‌ است که بازنشسته شده و به قول شبنم، اولین و سخت‌گیرترین شنونده و منتقد ترانه‌های اوست.در سایت یوتیوب می‌توانید بیشترین ترانه‌های این خواننده را پیدا کنید. شبنم ثریا با ترانه " تا تو را دیدم" به عنوان بهترین خواننده سال 2006 در مسابقه سرود تاجیکستان، انتخاب شد. این ترانه در دوره ترانه‌های شاد ثریا سروده شد.

شبنم در اول فعالیت خود به عنوان خواننده ترانه‌های محزون شناخته می‌شد و با ترانه " تا تورا دیدم" به دوره ترانه‌های شاد، سرشار از امید و خوش‌بینی به آینده پا نهاد.ترانه‌های شبنم در جامعه رقص‌دوست و پراز رقصندگان خوش ذوق تاجیک، نعمتی‌ست خواستنی و مردم بیشتر از این نوع ترانه‌ها استقبال و قدردانی می‌کنند.

شبنم ثریا به زندگانی واقع‌بینانه نگاه می‌کند؛ او بعد از جدایی از شوهر اول خود با عشق‌های دیگری که روبه‌رو می‌شود، به ساده گی کنار می‌آید وانگار دیگر ازهیچ دردی شکسته نخواهد شد.

در ترانه "هنوز اول عشق است/ سفر دنباله دارد" می‌گوید:
تورا نادیده رفتم / دل از تو گله دارد

خدا آن روز را بیاورد تا تورا ببینم دوباره

از کدام سفر، ازکدام شب آهنگی بخوانم

که در دل‌ات بنشینم وغم دلت را بچینم

در این ترانه دنبال ریتم تند رقص‌آور و جوان‌پسند تاجیک رفته است و گاهی چنین به نظر می‌رسد که به معنای ترانه‌ها دقت زیادی ندارد.با وجود این، ترانه "هنوز اول عشق است" از بهترین و پرطرفدارترین ترانه‌های سروده شبنم ثریا محسوب می‌شود.

شبنم ثریا را خیلی‌ها دوست دارند. اما باید گفت در شرایطی که هنرمندان تاجیک مجموع کارهای جدید خود را بدون رعایت کپی‌رایت بین مردم می‌بینند که دست به دست می‌شود و درآمد مالی زیادی از آن به دست نمی‌آورند، باعث شادی است که باز هم خوانندگان زیادی به میدان می‌آیند و معیار کار هنری را در تاجیکستان بالاتر می‌برند.

شبنم ثریا از چهره های تازه و خوش صدای موسیقی پاپ تاجیکستان است که در جشنواره های موسیقی آسیا نیز خوش درخشیده. او دختر ثریا قاسم، خواننده ی نسل پیشین تاجیکستان است و از تجربه های مادر اش در بهبود کار خود بهره می گیرد. شبنم همچون بسیاری از تاجیکها گوگوش را خواننده ی محبوب خود می نامد. دیگر اینکه او از شوهر اش جدا شده است چون اجازه نمی داد آواز بخواند!

سال 2005 سال شکوفایی ثریا بود که در تاجیکستان نیز به مقام بهترین خواننده سال برگزیده شد.
http://www.youtube.com/watch?v=vDTOXKEQdbQ

ترانه دوم:«شبنم و پروانه»: http://www.youtube.com/watch?v=9-S080aRJKU

Keine Kommentare: