Montag, 17. März 2008

نگاهي به پديده اعتياد اينترنتي
























اينترنت، اين پديده جذاب و نوپا آنقدر به شهرت رسيده كه هويت واقعي خود را فراموش كرده و گم شدن وظيفه اصلي آن باعث ترويج عبارت «اعتياد به اينترنت» شده است.يكي از نگراني هاي روانشناسان در عصر حاضر تاثيرات منفي استفاده از اينترنت بر روي نوجوانان است. زيرا همين عامل موجب به وجود آمدن افسردگي در آنها مي شود. اعتياد به اينترنت و افسردگي رابطه اي كاملاً متقابل با يكديگر دارند. حال آنكه كدام يك نتيجه ديگري است، بستگي به شرايط محيط و زندگي افراد دارد.

عوامل متعددي باعث به وجود آمدن افسردگي مي شوند. از جمله اين عوامل مي توان به موارد زير اشاره كرد؛ وراثت، جنسيت، عملكرد هورمون ها، وسواس، اضطراب، استرس و فشارهاي عصبي، بيماري هاي مزمن جنسي، الگوهاي نامناسب فكري و تربيتي، محيط نامناسب زندگي، فقر، تنبيه و سوءاستفاده هاي بدني، شكست عاطفي، ورشكستگي، پيري، نقص عضو، حوادث غيرمترقبه و از دست دادن فردي عزيز. بعضي از اين عوامل، غير منتظره و خارج از حيطه اختيارات ما است اما ديگر عوامل را به راحتي مي توان كنترل و تنظيم كرد.

جنگ بين والدين و فرزندان بر سر كامپيوتر در اغلب خانه ها وجود دارد. فرزندتان مدت ها پشت كامپيوتر مي نشيند، در اتاق را به روي خود مي بندد و ساعت ها در تنهايي به سر مي برد. در اين حالت بايد بدانيد كه فرزند شما افسرده است. بسياري از نوجوانان بدون هيچ منظور و هدفي خاص، تنها براي يافتن و ديدن چيزهاي جديد و هيجان انگيز در اين شبكه جهاني پرسه مي زنند. در تمام ساعاتي كه آنها مشغول كاركردن با كامپيوتر هستند قاعدتاً تنها هستند و همين انزوا و تنهايي افسردگي آنها را چند برابر مي كند.استفاده بيش از حد يا اعتياد به اينترنت موجب به وجود آمدن عوامل زير مي شود؛ ناراحتي هاي جسمي مانند سردرد، تورم و سوزش چشم، كمردرد، گردن درد، درد مفصل انگشتان و مچ دست، كم خوابي يا بي خوابي و اختلال در اشتها و عوامل ديگري چون افت تحصيلي، عدم تمايل به شركت در كلاس هاي درس، عدم تمايل به شركت در محافل خانوادگي يا جمع دوستان، بي توجهي به نظافت شخصي، پرخاشگري و تمايل بيش از حد به انزوا و تنهايي كه همين عوامل موجب بروز افسردگي مي شوند.والدين در جلوگيري از افسردگي فرزندان نقشي بسيار مهم و اساسي دارند. شايد فرزند نوجوان شما به دليل كم تجربگي يا دلايل ديگر قادر به تشخيص نيازهاي جنسي و رواني خود نباشد. پس اين وظيفه شماست تا او را آگاه كرده و در مسيري درست هدايت كنيد. در اين سن حساس نوجوان شديداً به دنبال يافتن هويت اجتماعي خود و اثبات آن به ديگران است و به اين دليل كه هنوز شرايط ورود به اجتماع براي او مهيا نشده، مسلماً قادر به شناخت صحيح از دنياي خارج از خانواده نيست. در نتيجه تنها راهي كه مي توان از طريق آن بدون تماس مستقيم با افراد جامعه ارتباط برقرار كند، وارد شدن به شبكه پرسرعت و جالب جهاني يعني اينترنت است.بهترين راه كمك به فرزندتان اين است كه استفاده از كامپيوتر را براي او محدود كنيد. توجه داشته باشيد كه منظور از محدوديت، ممنوعيت نيست. زيرا مطمئناً عملكرد منفي شما حرص و كنجكاوي او را بيشتر كرده و صد درصد مشكلات و عواقب بعدي آن بسيار بيشتر خواهد شد. سعي كنيد روش استفاده درست از اينترنت را به او آموزش دهيد نيازهاي فرزندتان را بشناسيد و به آنها پاسخي قانع كننده بدهيد.به كمك يك آزمون روانشناسي مي توانيد به فرزند خود در اين زمينه كمك كنيد. اگر تعداد پاسخ هاي مثبت او بيش از پاسخ هاي منفي بود نشان دهنده اين است كه فرزند عزيز شما به اينترنت اعتياد دارد. در اين حالت سعي كنيد با مشاوره اي سالم و صحيح به او كمك كرده و راه درست را پيش پايش قرار دهيد.

1- آيا بيش از آنچه مورد نياز است از اينترنت استفاده مي كني؟
2- آيا هيجان و جذابيت اينترنت را به خلوت و صميميت دوستان و خانواده ات ترجيح مي دهي؟
3- آيا از كارهاي روزانه و تكاليف درسي خود به خاطر كار كردن بيش از حد با اينترنت باز مي ماني؟
4- آيا افراد خانواده به دليل زياده روي در استفاده از كامپيوتر از تو شكايت مي كنند؟
5- آيا قبل از انجام هر كدام از كارهاي روزمره اي ميل خود را چك مي كني؟
6- آيا هنگام استفاده از اينترنت چنانچه كسي به تو اعتراض كند ناراحت و عصبي مي شوي؟
7- آيا احساس مي كني زندگي بدون وجود اينترنت كسل كننده و يكنواخت است؟
8- آيا به خاطر كار كردن با اينترنت تا نصف شب بيدار مي ماني؟
9- آيا سعي مي كني مدت زماني را كه در حال كار كردن با اينترنت هستي از ديگران پنهان كني؟
10- آيا ترجيح مي دهي به جاي بيرون رفتن و تفريح كردن با دوستان و هم كلاسي هايت با اينترنت سرگرم باشي؟توجه داشته باشيد كه هيچ مشاوري مثل پدر يا مادر براي فرزند نيست. پس بهترين دوست آن لاين فرزندتان باشيد.

Keine Kommentare: