Montag, 10. März 2008

چهل تا پنجاه سالگی افسرده ترین دوره زندگی














به کسی وعده داده نشده که میانسالی دورانی پرنشاط و پرهیجان است. اکثر افراد هم حاضر نیستند که از رسیدن به میانسالی ابراز خوشحالی کنند. هر چه باشد جوانی بهتر از پیری است.
تحقیقات جدید هم این موضوع را تائید می کند. بنا به اطلاعاتی که از میان دو میلیون نفر در هشتاد کشور جهان جمع آوری شده است، افراد وقتی به میانسالی می رسند بیش از هر دوره دیگر از زندگی خود با خطر افسردگی رو به رو می شوند. اما هنوز بارقه ای از امید وجود دارد. ظاهرا افراد پس از پشت سر گذاشتن میانسالی و رسیدن به سن پیری، اگر از سلامت نسبی برخوردار باشند، بار دیگر روحیه ای شاد و رضایتمند خواهند داشت.

سن افسردگی

بنا به این تحقیق جدید، که توسط محققان بریتانیایی و آمریکایی انجام گرفته است، افراد در سن 44 سالگی در اوج خطر ابتلا به افسردگی قرار می گیرند. خطر افسردگی در جوانان و سالمندان کمتر از بقیه گروه های سنی است و زنان و مردان به یک میزان مستعد ابتلا به افسردگی در دهه چهل زندگی خود هستند.

اما از میان داوطلبان هشتاد کشوری که در این تحقیق مورد مطالعه بوده اند، تنها در کشور آمریکا بوده که زنان و مردان در سنین متفاوت با خطر افسردگی عمیق روبرو شده اند. در آمریکا زنان در سن چهل سالگی و مردان در سن پنجاه سالگی در معرض خطر افسردگی شدید قرار می گیرند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که احتمال ابتلا به افسردگی تقریبا در سراسر عمر فرد یکسان است اما آخرین تحقیقات ثابت کرده است که افسردگی در میانسالی بیش از هر دوره دیگر رخ می دهد.

پرفسور اندرو آزوالد، یکی از تنظیم کنندگان نتیجه این تحقیق، گفت: "افسردگی به سراغ همه می آید مرد و زن، غنی و فقیر، مجرد و متاهل و آنهایی که بچه دارند و آنهایی که بچه ندارند." او گفت دلیل این که میانسالی در تمام جهان دوره ای مستعد افسردگی برای مردان و زنان است، روشن نیست.پرفسور آزوالد در ادامه گفت که کاهش سلامت روانی و سرخوشی در افراد به مرور و نه به ناگاه و در عرض یک سال، رخ می دهد.

بنا به این تحقیق اغلب افراد با رسیدن به سن پنجاه سالگی از چنگال خطر افسردگی رهایی می یابند و وقتی به سن هفتاد سالگی می رسند (در صورتی که سلامت کافی داشته باشند) مانند یک جوان سالم بیست ساله احساس شادمانی می کنند. این استاد دانشگاه واریک بریتانیا افزود: "شاید درک همین موضوع که افسردگی در دهه چهل زندگی امری کاملا عادی است و در سراسر دنیا دیده می شود، قوت قلبی برای همه افراد میانسال باشد." نتیجه این تحقیق که توسط دانشگاه های واریک بریتانیا و دارتموت آمریکا انجام گرفته است در مجله "علوم اجتماعی و پزشکی" منتشر خواهد شد.

Keine Kommentare: