Montag, 10. März 2008

تاثير داروهاي ضد ريزش مو بر سرطان





























آن دسته از مرداني كه از داروهاي ضد ريزش مو استفاده مي كنند، ممكن است ميزان (P.S.A. (Prostate-Specific Antigen پادتن مختص پروستات، كه از عوامل بروز سرطان پروستات در آقايان به شمار مي رود، در بدنشان كاهش يابد. هر چند اين خبر در وحله اول ممكن است بسيار اميدواركننده به نظر برسد، اما در واقع پايين آمدن ميزان P.S.A دليلي بر كاهش احتمال ابتلا به سرطان نيست.

در گزارشات ارائه شده در پي مطالعات اخير آمده : "اين امر ممكن است پزشكان را گمراه كرده و اين باور را ايجاد كند كه در چنين شرايطي احتمال ابتلا به سرطان كمتر از حالت واقعي خواهد شد." اما طبق آزمايشهايي كه محققان بر روي داروي مربوطه انجام داده اند، هورمون هاي موجود در اين دارو قادر است ميزان P.S.A در خون فرد را به كمتر از نصف حالت نرمال كاهش دهد. اين دارو مدت هاست كه تحت نام Propecia و جهت درمان ريزش مو مورد استفاده قرار مي گيرد.

آزمايشات مربوطه به رهبري دكتر آنتوني آميكو (Anthony V. D’Amico) و دكتر كلاوس روربورن (Claus G. Roehrborn) از مركز پزشكي دانشگاه تگزاس به انجام رسيده است. دكتر روربورن در اين باره اظهار داشته : "از آنجائيكه بسياري از مردان مجبورند داروهاي مخصوص درمان ريزش مو را مادام العمر استفاده نمايند، معمولا در حضور پزشكان فراموش مي كنند كه نامي از اين دارو ببرند. هر چند ممكن ذكر آن تاثير چنداني نداشته باشد و پزشكان تنها آن را يادداشت نموده و بيمار را از تداخل آن با برخي از داروهاي ديگر بر حذر دارند."

پزشكان براي تشخيص سرطان پروستات در بيماران ميزان P.S.A و تغييرات آن را مورد بررسي قرار مي دهند. اگر مقدار اين پادتن در بيماري بيش از حد معمول باشد، نمونه برداري را به او پيشنهاد مي كنند. در مواردي كه سرطان پروستات تشخيص داده شود، Finasteride يا Proscar (داروهايي كه ميزان هورمون مردانه را كاهش مي دهند) به بيماران تجويز مي شود. تا كنون اين تصور وجود داشت كه افزايش ميزان اين دارو باعث كاهش مقدار P.S.A مي شود. اما تحقيقات و مطالعات جديد نشان داد، حتي يك پنجم از ميزاني كه براي درمان پروستات به كار مي رود، جهت كاهش P.S.A كافي است. محققين با بررسي 350 نفر از مرداني كه اين دارو را مصرف مي كردند، به نتايج فوق دست يافته اند.

بايد توجه داشت كه اگر بيمار بدون مشورت با پزشك، به ناگهان مصرف اين دارو را متوقف نمايد، اين امكان وجود دارد كه ميزان P.S.A افزايش يافته و منجر به بروز مشكلات احتمالي ديگري گردد.

Keine Kommentare: