Donnerstag, 3. Januar 2008

چگونه بتوانیم،بدنی سالم،تندرست و جوان داشته باشیم؟





















ویتامین
نقش بسیار مهم و حیاتی در انسان ایفا می کند. ویتامین هابخودی خود در بدن ساخته نمی شوندبنابراین بایستی همراه با موادغذایی، آنهارا به بدن برسانیم.در امر سوخت و ساز بدن نقش های گوناگونی دارند و اگر در حد کافی نباشند،اثرات منفی شدیدی درسلامتی بدن برجای می گذارند.

علائمی چون خستگی،ریزش مو،ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را می توان برشمرد.

بطور کلی افراد بالاتر از ۵۵ سال ، بایست به مقدار ویتامین های موجود در مواد غذایی خود، توجه کنند ، تا دچار کمبود پروتئین نگردند.
ویتامین D:
در بافت استخوان ، نقش بسیار مهمی دارد. این ویتامین به همراه مصرف موادغذایی درست و باتابش نور خورشید بر پوست بدن،نیز ساخته می شود. در مواد غذایی چون چربی موجود در ماهی،جگر،کره مارگارین و زرده تخم مرغ وجود دارد.
ویتامین B12:
در مواد غذایی چون؛ انواع ماهی ها، پنیر و تخم مرغ یافت می شود.این ویتامین بر روی بافت مخاطی معده ساخته می شود .در حدود ۳۰٪ افراد بالای ۶۵سال این ویتامین بحد کافی بر روی بافت مخاطی معده شان ، ساخته نمی شود، از این رو با کمبود این ویتامین روبرومی شوند وچون این ویتامین با مواد غذایی ، وارد بدن نمی شود، بهتر است با مشورت با پزشک ، از جایگزین های مناسب آن استفاده کنند

تحرک:
حرکت برای جسم و روح به همان اندازه، مهم است که تغذیه سالم ودرست.کسانی که بطور پیوسته و درست ورزش می کنند، تأثیرات مثبت آن را در روح و جسم خود ، حس می کنند.با ورزش ، اشتهای فرد پائین آمده، فرد بخوبی

می خوابد و هر چه مدت فعالیت بدنی، طولانی ترباشد،قلب،سیستم گردش خون و نهایتن سیستم ایمنی قوی تری خواهد داشت.

با کمی صبر و استمرار در ورزش هایی همانند دو،دوچرخه سواری و شنا می توان وزن را پائین آورد.در بسیاری از افراد ، ورزش دسته جمعی تأثیر بهتری دارد.برای کسانی که مدتهاست، ورزش نکرده و تحرکی نداشته اند، بهتر است به صورت گروهی به انجام ورزشهایی از قبیل:دو،شنا،دوچرخه سواری و ورزش جدید Nordic Walking بپردازند.

Nordic Walking :
ورزش نو و جدیدی که از کشورهای اسکاندیناوی، شروع شد و شبیه ورزش اسکی نوردی است.منتهی درآن به جای چوب از عصاهای مخصوص ، استفاده می شود که انرژی مصرف شده در آن ۲۰٪ بیشتر ازکسی است که راه پیمایی تند می کند و انرژی که فرد می سوزاند بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو کالری در ساعت است و با این عصاهای مخصوص ، عضلات بیش تر از هنگام دویدن،تمرین می کنند. بازوها،شانه ها و کمرقوی می می شوند.عملکردقلب و سیستم گردش خون بهتر شده و نهایتن ، سیستم ایمنی بدن. بهتر است ۲تا ۳ بار در هفته و هر بار ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، انجام شود.

شنا :
درمیان تمامی حرکات ورزشی، کمترین اثر بر روی غضروفها و ماهیچه ها دارد.

با این که بدن درآب، بدون وزن می شود،ولی ماهیچه های مختلف بدن قوی میشود.بخصوص ماهیچه های بازوها، شانه ها وکمر.توصیه می شود ۲ بار در

هفته و هر بار، حداقل ۳۰ دقیقه انجام گردد.در این ۳۰ دقیقه انرژی مصرفی بدن ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلو کالری است.

دوچرخه سواری:
مزیت این ورزش، این است که قسمت بزرگی از وزن بدن، بر روی صندلی آن می افتد و از این روبه افرادی که مدتهای طولانی ، کم تحرک بوده اند توصیه می شود. بهتر است که فرد در آغاز ۲ باردر هفته و هربار۴۵ دقیقه ، انجام دهد و کم کم با بالاتر رفتن توانایی خود ۳باردرهفته و هر بار ۶۰دقیقه،انجام دهد و بهتر است که دنده دوچرخه را عوض نکرده و در جاهایی، سریع تر پا زد.این امر برای مفاصل بهتر بوده و اثر خوب خود را بر جا می گذارد.در دوچرخه سواری ، عضلات پا با انرژی کمتری ،بیشتر مورد تمرین قرار می گیرند(به استثنای دو)

دویدن:
در دراز مدت تأثیر مثبت و بزرگی در بدن می گذارد. کسی که بطور مرتب ، در هوای تازه و در پارک می دود،قلب و سیستم گردش خون خودرا، قوی تر کرده.افراد مبتدی بهتر است که، حداقل ۲ بار درهفته و هر بار ۲۰ دقیقه همراه با چند دقیقه استراحت بدوند.در ورزش دو، مفاصل بیشتر از دوچرخه سواری یا راه رفتن و شنا کردن، مورد فشار قرار می گیرند.مخصوصن اگر فرد در حین دویدن، وزنه ای داشته باشد. درساعت انرژی مصرفی او ۷۵۰ کیلو کالری است.البته در ورزش دو از زیاده روی ، بایست خودداری کرد.
ورزش و تغذیه:
چیزی که بیشتر افراد، فکر می کنند این است که؛ کسانی که بیشتر ورزش می کنند ، بایست مواد غذایی با انرژی بیشتری ،مصرف کنند.این در حالی است که، در هنگام ورزش ، خوردن غذاهای با انرژی بالا و نوشیدن مایعات شیرین، موجب

می شود که بدن راحت تر، انرژی جذب کرده و نهایتن چاق ترشده تا بعدن انرژی بسوزاند. لازم به یاد آوری است که بدن درحین عرق شدید، مواد معدنی ومایعات ازدست می دهد.

Keine Kommentare: